Trädgården

Hittade att det finns sätt man kan locka till sig fjärilar i trädgården!
Älskar fjärilar så jag tror att jag skall testa...

Själva tipset:
Växtligheten skall anpassas så att fjärilslarverna får tillgång till värdväxter, t ex nässlor, där de kan växa till sig. De färdiga fjärilarna behöver sedan nektar för att livnära sig. Därför skall växter som doftar och är färgsprakande prioriteras- det är ett tecken på att de är rika på nektar.
Fjärilsbusken, syrénbuddleja, skall t ex vara en svårslagen fjärilsmagnet. Annars är även de fleråriga kryddväxterna - särskilt oregano och timjan - laddade med nektar.

Låter ju inte så dumt att både få en fin trädgård och fjärilar... Vet dock inte om jag vill ha nässlor... Men de kanske går att byta ut? Någon som vet?

  

Ett sätt att få plast med växterna hade varit att plantera dem i krukor och ha på uteplatsen. Hade nog blivit riktigt mysigt där nere!

En mängd STORA och små krukor hade fungerat... 3-5 krukor skulle jag vilja ha där nere...
Hittade bland annat denna kruka som jag tyckte var helt ok.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0